آسپارتيک اسيد
اين اسيد آمينه در تبديل شدن قند به انرژي نقش مهمي را ايفا مي کند. منظور از تبديل شدن قند به انرژي سوختن اين ماده و آزاد شدن انرژي نهفته در آن است.
بدن به کمک اين اسيد آمينه ايمونوگلوبين و آنتي بادي نيز مي سازد. ايمونوگلوبين و آنتي بادي در بدن آدمي براي تقويت سيستم ايمني و براي مقابله بدن با عوامل عفونت زاي خارجي کاربرد فراوان دارد.
اين اسيد آمينه آمونياک توليد شده در بدن را بي اثر کرده و به دفع آن از بدن کمک مي کند.
اوره و آمونياک از جمله مواد زايد و سمي هستند که در بدن و مخصوصا در بدن کساني که از حجم بالاي پروتئين در روز استفاده مي کنند شکل مي گيرد و وجود آن در بدن براي کارکرد طبيعي ارگان هايي همچون کليه بسيار مضر است.
اورني تين
دزهاي بالاي اين اسيد آمينه در افزايش ترشح طبيعي هورمون رشد موثر واقع مي شود و امروزه مکمل هاي زيادي با استفاده از اين سيستم توليد و عرضه شده و بر روي برخي از آنها نيز واژه هورمون رشد خوراکي و غيره حک شده است اما در حقيقت اين دسته از مکمل ها چيزي بيش از افزاينده هاي طبيعي اين هورمون نبوده و تنها براي تهييج بيننده و براي رسيدن به فروش بيشتر از چنين ترفند هايي استفاده مي شود.
از اين اسيد آمينه در بهبود عملکرد و کارکرد سيستم ايمني و کبد نيز مي توان استفاده کرد. وجود مقادير کافي اين اسيد آمينه در حفظ سلامت عمومي انسان موثر است.
تائورين
اين اسيد آمينه در جذب و همين طور هم در حذف چربي از بدن نقش مهمي را ايفا مي کند. گفته مي شود که اين اسيد آمينه به عنوان نوعي ناقل عصبي در بخش هايي از مغز و شبکيه چشم انجام وظيفه کرده و شما را قادر به تصميم گيري و قادر به ديدن مي کند.
فنيل آلانين
در برخي منابع در ايران که به همت کارشناسان سبک ايراني پرورش اندام ترجمه و عرضه مي شود اين ماده به نام پني لالانين نيز آورده شده است!!!
گويا در اين آشفته بازار حتي کساني که از اين حقيقت ابتدايي زبان انگليسي که PH به صورت «ف» تلفظ مي شود آگاه نيستند و کساني که در تلفظ يک لغت ساده لاتين در مي مانند نيز کارشناس از آب در مي آيند و وظيفه خطير اطلاع رساني را بر دوش خود حس کرده و براي شما مقاله ترجمه کرده و علم از خود ساطع مي کنند!
جداً که چه بازار بي در و پيکري است. انسان به حال نگون بختاني که با طناب پوسيده کارشناسان اين چنيني به چاه مي روند تاسف مي خورد.
به هر حال پزشکان و متخصصين تغذيه اعتقاد دارند که وجود مقادير کافي اين اسيد آمينه در سلامت بافت پيوندي اهميت فراوان دارد.
اين اسيد آمينه را به نوعي مي توان کليدي ترين ماده تاثير گذار در چرخه آلانين- گلوکز دانست که امکان استفاده کردن از انرژي موجود در اسيد هاي آمينه را براي سلول هاي عضلاني فراهم مي کند.
به دليل تخصصي بودن بيش از حد مقوله چرخه آلانين- گلوکز از وارد شدن و از دخول در اين بحث خودداري مي کنيم.
از اين اسيد آمينه در تقويت سيستم ايمني نيز استفاده هاي موفقي شده است. سيستم ايمني در بدن کساني که با تمرينات سنگين درگير بوده و يا از استروئيدها و مخصوصا از تستوسترون استفاده مي کنند به طور طبيعي و خود به خود ضعيف مي شود.

گلوتاميک اسيد
اين اسيد آمينه را مي توان پيش ماده اصلي گلوتامين، پرولين، اورنيتين و GABA دانست. از بين اين مواد که به آنها اشاره شد تاثير GABAدر افزايش ميزان ترشح هورمون رشد در بدن ثابت شده است و به همين دليل نيز امروزه اين ماده در ليست داروهاي ممنوعه قرار دارد.
گفته مي شود که اين اسيد منبع بسيار مهمي براي تامين انرژي مورد نياز عضلات است و به همين دليل نيز مکمل هاي مشتق شده از اين اسيد آمينه که به نام گلوتامين نيز شناخته مي شود امروزه به فراواني در بازار يافت شده و مورد مصرف ورزشکاران رشته هاي قدرتي قرار مي گرد.
گفته مي شود که وجود اين اسيد آمينه براي متابوليسم اسيدهاي آمينه ضروري است.
گلوتامين
اين اسيد آمينه را مي توان فراوان ترين اسيد آمينه موجود در بدن دانست که در مورد آن مقالات متعددي را تقديم حضور خوانندگان کرده ايم.
اين اسيد آمينه نيز در تقويت سيستم ايمني بدن نقش مهمي را ايفا مي کند.
اين اسيد آمينه منبع قابل اطميناني از انرژي است که کليه و روده ها اکثر انرژي مورد نياز خود را از طريق شکستن آن به دست مي آورند.
روده ها براي هضم و براي جذب مواد غذايي و کليه ها نيز براي دفع سموم و مواد زايد نياز به دريافت انرژي کافي در طول روز دارند.
شما در طول روز ساعاتي را به استراحت مي گذرانيد اما توجه داشته باشيد که برخي از ارگان هاي بدن همانند قلب، روده ها، کليه ها و کبد در تمام طول عمري که داريد به ناچار بايد بي وقفه کار بکنند.
گفته مي شود که مغز مي تواند به عنوان سوخت و منبع انرژي از اين اسيد آمينه استفاده بکند و مي توان گفت که مصرف اين اسيد آمينه در بهبود خلق و خو و در افزايش ضريب هوشي افراد نيز تاثير مثبتي خواهد داشت.
گليسين
بدن با استفاده از اين اسيد آمينه هموگلوبين و سيتوکروم مي سازد.
هموگلوبين در انتقال اکسيژن به بافت هاي مختلف بدن و به مغز فعاليت داشته و سيتوکروم آنزيمي است که در فرآيند ها و در واکنش هاي منجر به آزاد سازي انرژي نقش مهمي ايفا مي کند.
از اين اسيد آمينه در درمان افسردگي هاي نوع مانيک و حتي در درمان پرخاشگري که نوعي اختلال رواني محسوب مي شود نيز استفاده مي شود.
دليل اصلي شکست افراد در کنترل وزن در اغلب موارد تمايل و اشتياق به خوردن قند و شيريني مي باشد و اشاره به اين مورد را ضروري مي دانم که از اين اسيد آمينه در مهار کردن اشتها و اشتياق افراد نسبت به خوردن شکر و شيريني نيز مي توان استفاده کرد.
پرولين
بدن به کمک اين اسيد آمينه سلول هاي بافت پبوندي و همچنين سلول هاي عضلاني قلب که ساختمان و عملکردي ويژه و منحصر به فرد در بدن دارند را تهيه مي کند.
عضلات به کمک اين اسيد آمينه انرژي مورد نياز خود را از منابع مختلف غذايي که شما در طول روز ميل مي کنيد به دست مي آورند.
وجود مقادير کافي اين اسيد آمينه در بدن براي توليد شدن رشته هاي کلاژني که در مورد آنها و اهميت آنها در اين مقاله سخن راني کرديم نيز الزامي است.
سيس تين
بدن از اين اسيد آمينه در ساخت و توسعه بافت همبند و يا پيوندي استفاده مي کند.
گفته مي شود که اين اسيد آمينه خواص آنتي اکسيدان قدرتمندي از خود نشان مي دهد.
آنتي اکسيدان موادي هستند که با راديکال هاي آزاد به مقابله برخواسته و اين راديکال ها را خنثي مي کند.
وجود اين مواد يعني آنتي اکسيدان ها در بدن براي به تاخير انداختن روند پيري نيز مفيد است.
وجود مقادير کافي اين اسيد آمينه در بدن آدمي درد ناشي از التهاب را به حداقل ممکن مي رساند و وجود اين اسيد آمينه در بدن همچنين براي تضمين سلامت پوست و مو نيز ضروري و مورد نياز است.
سرين
سلول هاي بدن به کمک اين اسيد آمينه که چندان هم نام شناخته شده و آشنايي ندارد انرژي مورد نياز خود را از مواد غذايي به دست مي آورند.
علاوه بر اين، اين اسيد آمينه در بهبود کارکرد سيستم عصبي موثر بوده و در تقويت حافظه آدمي نيز موثر است.
بدن از اين اسيد آمينه براي تقويت سيستم ايمني و همچنين براي توليد ايمونوگلوبين و آنتي بادي ها استفاده مي کند.